i 177 dagar, 4 248 timmar, 25 488 minuter och 2 729 280 sekunder



fredag 22 oktober 2010

Efter 336 timmar i denna kontinent....

Hej alla kära!
Internet har inte funkat på två veckor, därav dålig uppdatering på bloggen. Vi mår alla bra.

Vart ska vi börja? Det har varit fullt med nya intryck av det nya landet. Doften, värmen, människorna, sanden, maten, barnen, djuren, livet, myggnäten, kallvattnet, vänligheten..... osv. Allt detta som man hört om Afrika, men inte riktigt förstått fullt ut. Nu är det vår verklighet.

Under dessa 2 veckor har vi hunnit med en hel del.

Resan tog sin start i Nairobi, Kenya. Därefter safari i Ngorongoro och Serengeti. Vi fick se massor med djur: lejon, geopard, leopard, elefant, giraff, zebra, gnu, buffel, hyena, flamingo, gasell, krokodil, gam, flodhäst, noshörning, babian, apa och vildsvin.

Därpå följde en bilresa på 250 mil. Sen kom vi fram till vårt nuvarande hem i Tazengwa. Här har vi varit i 10 dagar. Vi har hunnit besöka barnhemmet, skolor, kyrkan och staden. Nästa vecka börjar vårat arbete då vi kommer att undervisa i engelska, matte, bild och idrott. 300 elever går på denna skola och de är uppdelade i 4 klasser. Så det blir sannerligen en utmaningen att undervisa för cirka 80 personer i en klass.

I dag, fredag, har vi varit inne i Nzega(staden) och köpt cyklar. Detta trodde vi skulle gå som smort, men det tog sig ett tag, närmare bestämt 7 timmar. Men tillslut fick vi våra cyklar och kunde bege oss hemåt. Då kom mörkret som en svart rullgardin och vi såg nästan ingenting. Vägarna här i Afrika är väldigt guppiga och sandiga, så det var med vingliga ben som vi färdades hemåt. Med livet i behåll kom vi fram.

Hoppas allt är bra med er alla där hemma.
Massvis med kramar från Afrika

8 kommentarer:

  1. Va kul att göra att ni har det bra. Ni har verkligen gett er ut på ett äventyr, helt nya bostadsförhållanden, massa djur och grejer. Jag tycker det är så starkt av er att bara åka iväg sådär :)
    Lite avundsjuk måste jag säga på ert väder, här sitter jag och huttrar i -10 grader och vinterjacka medan ni glassar runt i sommarkläder :P Du får hälsa alla där nere också, massa kramar från Paul

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra från er! Kollat nästan varje dag efter ett livstecken! :) Kul att läsa om era upplevelser! Tänkt mckt på dig Linnea! Skicka gärna din mailadress till mig och om du har ett mobilnr där. Ber för er alla!
    Kram/ kusin Karin

    SvaraRadera
  3. Äntligen!
    Vad jag längtat efter att höra hur "landningen" gått, verkar ha varit en ganska härlig sådan... Tänker på er ofta och ber även jag. Spännande att få börja arbeta nästa vecka, lycka till!
    Med önskan om frid och fröjd! Hanna.

    SvaraRadera
  4. Hej tjejer, och kära syster Linnea!
    Äntligen ja! Så kul att höra ifrån er, och att allt verkar ha gått bra. Djurkavalkaden som ni sett IRL var sjukt kul, och jag kunde inte låta bli att skratta åt alla roliga djurnamn.. Mina favoriter är utan tvekan gnu hyena gam och babian!

    Lycka till så väldigt mycket med arbetet nästa vecka!

    Tänker på er mycket!

    STOR kram från hanna syster

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt underbart att höra från er alla.Vad jag har tittat och väntat på att höra från er. Tänker mycket på er.Kärlek från linneas mamma Ingegerd

    SvaraRadera
  6. Hej!detta är en test från mitt konto. linneas mamma

    SvaraRadera
  7. Hej kära Emma!

    Härligt att höra att ni mår bra! Jag har undrat så hur du har det min kära vän. Låter fantastiskt spännande! :)

    Hoppas att vi kan skypa snart eller något. Ta hand om dig på de guppiga vägarna. Saknar dig mycket.

    Puss & Kram Amanda

    SvaraRadera
  8. Som sagt, tänker på er hela tiden och ber för er. Kram

    SvaraRadera